17 experter om ekologisk mat och måltid

TheLoop genomförde den 25e mars KRAV´s stora Marknadseminarium på Wetterling Gallery i centrala Stockholm. Sjutton experter intervjuades, diskuterade och blickade in i framtiden – fullsatt i lokalen och många som därtill följde websändningen.

Miljö- & Jordbruksutskottets ordförande Matilda Ernkrans (s) såg den kommande livsmedelsstrategin som ett viktigt redskap för att Sverige än bättre ska möta den ökande efterfrågan på ekologisk mat, medans LRF`s Eva Rülf pekade på vikten av att säkra lönsamheten för de som vill satsa på ekologisk produktion. ”Säkras inte lönsamheten går omställningen till ekologiskt långsammare”.

Men mycket av framtiden handlar även om de nya verktyg som kan möjliggöra ekologisk produktion – som t ex de smarta, nya redskapen som bonden kan koppla på sin traktor för att med centimeterprecision kunna rensa ogräs helt utan besprutning. Lars Askling från Gothia Redskap visade den nya teknologin.

Men även i serveringsledet sker förändring mot ekologiskt och KRAV-märkt;  ”Vi har en mycket tydlig linje mot ekologiskt och KRAV-märkt” hävdade Daniel Nordström, Product Development Manager på Wayne´s Coffee, som nu går över till KRAV-mjölk i all deras kaffeservering. Även COOP´s Louise König, Chef Hållbar Utveckling, pekade ut en offensiv linje för de ekologiska sortimenten och Maria Varnauskas, Manager business development, creative industries, retail & food, adderade att det utöver en ökande inhemsk efterfrågan finns möjligheter till export för svensk, ekologisk produktion.

KRAV´s försäljningschef Johan Cejie presenterade KRAVS Marknadsrapport – spännande trendinfo för ekologisk produktion – och sammanfattade dagen; ”Oerhört intensivt och spännande med många bra möten.”

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *